Afstellen van de actie

De actie bepaalt vooral de bespeelbaarheid van je instrument. Let wel: Hoe lager de actie hoe makkelijker het spel en hoe hoger de actie, hoe beter de klank. De juiste actie is erg individueel en altijd een persoonlijk compromis tussen klank en bespeelbaarheid. Hieronder bespreken we de meest gangbare systemen.


Hoe je ook alweer de actie van je gitaar kon controleren en meten lees je hier.


Brug met individuele zadels:
Bij dit type kunnen de zadels individueel hoger of lager worden gezet. Dit doe je met behulp van een passend imbussleuteltje. Let er wel op dat je bij het instellen de radius van de hals volgt. Het makkelijkst is om eerst de lage en de hoge E snaren in te stellen. De rest stel je dan in volgens de radius van de hals. Denk eraan om bij het hoger of lager stellen van de zadels de snaren te ontspannen.
Tip: 
Het komt overigens vaak voor dat de imbusschroefjes vast zitten en/of dat het imbussleuteltje niet meer in het schroefje gaat vanwege verregaande vervuiling. In het 1ste geval werkt WD40 ofte 'kruipolie' vrij goed. In het tweede geval kan je het best proberen de prut uit het schroefje te halen met een naald. Zorg ervoor dat het imbussleuteltje goed in het schroefje past. Zoniet loop je kans om het schroefje te beschadigen.

Tune-o-matic brug:
Dit type brug vinden we vaak terug op Les Paul modellen. Aan de kant van de lage E en de hoge e, zit een wieltje wat je hoger of lager kan draaien. In tegenstelling tot een brug met individuele zadels kan je hier niet elke snaar apart instellen. Dat maakt het ook gelijk wat makkelijker ;-)
Tip:
Zeker hier moet je de snaren ontspannen bij het instellen. De snaren hoger stellen zal anders niet lukken. Probeer het ook niet, de schroefdraad van de pooltjes is erg fragiel en sneller stuk dan je denkt!

Acoustische gitaar:
De snaarhoogte van een acoustische gitaar instellen is niet zo simpel. Om dit te doen moet je de kam verwijderen om vervolgens met een platte vijl een stuk van de onderkant weg te vijlen. Dit is een geduldwerkje. Denk eraan, als je teveel wegvijlt zal de actie te laag zijn en moet je je kam (laten) vervangen.
Tip:
Laat dit doen door een specialist ;-)